SEM – co to jest i czym się różni od SEO?
Dziś na blogu odpowiadamy na pytanie, SEM – co to jest? Ponadto także wyjaśniamy, czym SEM różni się od SEO i jak do tego wszystkiego mają się płatne kampanie rozliczane w modelu pay per click.
SEM – co to jest?
SEM – co to jest? Rozwinięciem tego dla niektórych brzmiąco tajemniczego skrótu jest Search Engine Marketing. Tłumacząc to na język ojczysty, SEM to marketing w wyszukiwarkach internetowych. SEM to wszelkie działania w internecie, których celem jest uzyskanie jak najlepszych pozycji serwisu w wynikach wyszukiwania na wybrane słowa lub frazy kluczowe, których użytkownicy wyszukują w Google.
Branżowi eksperci stworzyli prosty wzór, który doskonale tłumaczy, co wchodzi w skład SEM. SEM to PPC + SEO, czyli Search Engine Marketing wyrażany jest zazwyczaj wzorem: SEM = PPC + SEO. Na marketing wyszukiwarek internetowych składa się zatem: płatne kampanie rozliczane za kliknięcia w modelu PPC, czyli pay per click oraz SEO (search engine optimization), które są szeregiem działań, mających na celu uzyskanie jak najwyższej pozycji w wynikach organicznych wyszukiwarek internetowych dla wybranych słów i fraz kluczowych.
SEO i SEM
SEO i SEM to zatem pojęcia, których nie można używać wymiennie. SEM jest szerszą kategorią pojęciową, w której – poza SEO – znajdują się także płatne kampanie PPC. Metody i narzędzia stosowane w SEO i pozycjonowaniu stron są przeróżne, ale jeśli chodzi o PPC to najczęściej specjaliści z tej dziedziny sięgają po sprawdzoną i niezawodną platformę, czyli Google Ads (niegdyś Google AdWords) od Google.
Kampania SEM, czyli promuj swoją markę kompleksowo
Kampania SEM to optymalne, dwutorowe działanie, które pozwala na poprawę wyników w organicznych, bezpłatnych, wynikach wyszukiwania danej witryny, a także pojawienie się linków sponsorowanych na początku wyników Google (nad wynikami organicznymi). Reklamy PPC wyświetla się także na stronach partnerów Google jako kampanie display (najczęściej są to statyczne, klikalne grafiki). Ponieważ SEO i kampanie PPC mają zupełnie inne cele – w SEO chodzi o poprawę pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania, a kampaniach PPC jak największą liczbę kliknięć za możliwie jak najniższą cenę – działania te ze sobą w żaden sposób nie konkurują. Można jednak określić, że nadrzędnym celem każdej kampanii SEM jest zwiększenie widoczności strony internetowej w wyszukiwarce – zarówno w wynikach bezpłatnych, jak i płatnych.
SEM marketing – największe zalety
- Szybkie korzyści – dobrze ustawione i targetowane kampanie PPC mogą przynieść korzyści od razu,
- Długofalowe korzyści – prowadzenie działań SEO w oparciu o strategię, rozpisaną na tygodnie lub miesiące, zaowocuje długofalowymi efektami w postaci wysokich pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania Google,
- Efektywność – eksperci szacują, że przy poniesieniu takich samych kosztów kampanie SEM są skuteczniejsze niż standardowe formy reklam (np. kampanie billboardowe, ulotki itp),
- Przyjazność – użytkownicy internetu w większości pozytywnie oceniają reklamy w wyszukiwarkach, bo są one precyzyjnie dopasowane do tego, czego w danym momencie poszukują,
- Ogromny potencjał – każdego dnia tysiące użytkowników wpisuje do wyszukiwarki przeróżne zapytania, co stanowi ogromny potencjał, bo na pewno przynajmniej część tych zapytań jest tożsamych z naszym biznesem, produktami lub usługami, które chcemy wypromować. Warto również dodać, że liczba użytkowników korzystających z internetu z roku na rok rośnie – a wraz z nią możliwości dotarcia do nich z kampaniami SEM.