Najważniejsze zasady marketingu szeptanego
Marketing szeptany jest bardzo skutecznym narzędziem, o ile zostanie dobrze zastosowany. Jednak obecnie wiele osób sądzi, że polega wyłącznie na publikowaniu linków w komentarzach. To oczywiście błędne założenie. W poniższym artykule wyjaśniamy na czym tak właściwie polega i jak poprawnie go wykonać?
Czym jest marketing szeptany?
Idealny marketing szeptany jest wtedy, gdy ludzie (klienci, potencjalni klienci) sami polecają daną markę bądź jej produkty czy usługi na popularnych forach tematycznych czy w komentarzach publikowanych pod wpisami w mediach społecznościowymi lub na blogach. Jaki powinien być marketing szeptany? Przede wszystkim powinien wydawać się spontaniczny i naturalny. Taki marketing można wykonywać jawnie, przy pomocy ambasadorów marki bądź w sposób zupełnie nieoficjalny.
Dlaczego warto zainwestować w marketing szeptany?
Marketing szeptany zapewnia wiele korzyści, wśród których możemy wymienić:
- przeprowadzanie akcji marketingowych,
- pozycjonowanie strony,
- generowanie ruchu na stronie,
- zwiększenie sprzedaży,
- zwiększenie rozpoznawalności marki,
- pozytywne skojarzenia z marką.
Marketing szeptany jako element pozycjonowania
Wiele firm marketingowych stosuje marketing szeptany jako jedno z działań pozycjonowania. Należy tutaj zauważyć, że ten rodzaj marketingu może przynieść nam ogromne korzyści, ale nie jest najlepszym pomysłem, jeśli chodzi o pozyskiwanie linków. Nienaturalne komentarze z linkami prowadzącymi do strony klienta są często zauważane przez internautów i usuwane przez administratorów danego forum czy danej strony. Ponadto często siła linków z for jest dość niska. Jednak jeśli już się zdecydujemy na takie wsparcie pozycjonowania, to jak prawidłowo wykonać marketing szeptany?
- pisać wyłącznie wartościowe komentarze, które odnoszą się do danego tematu;
- linkować tylko z wątków aktywnych i niespamowanych;
- linkować z wątków, które są powiązane tematycznie ze stroną klienta,
- linkować różne podstrony, nie tylko stronę głowną;
- wstawiać linki bez http:// na początku.
Zasady marketingu szeptanego
Firmy marketingowe, które nie mają pojęcia o zasadach marketingu szeptanego, publikują wpisy tego typu: „Polecamy usługi naszej firmy, wejdź na stronę…” bądź stosują bardzo sztywne i nienaturalne konstrukcje zdań. Takie komentarze zostają bardzo szybko usunięte przez moderatora strony i, oczywiście, zauważone przez internautów, którzy reagują na tego rodzaju reklamę bardzo negatywnie. Natomiast w przypadku wpisów na forum – takie komentarze zwykle zostają uznane za spam lub są ignorowane i nie przynoszą żadnych efektów. Jak uniknąć negatywnego odzewu oraz usuwania naszych wpisów?
- jako oficjalny przedstawiciel marki należy udzielać odpowiedzi na pytania użytkowników bądź rozwiązywać ich problemy. Takie posty nie powinny być nachalne, ani rzucać się w oczy;
- jeśli natomiast chcemy zareklamować firmę nieoficjalnie, powinnyśmy pamiętać o tym, żeby nasze posty znajdowały się w odpowiednich działach i wątkach, były wartościowe dla użytkowników, doradzały bądź odpowiadały na problemy, jakie były wcześniej poruszone. Należy również unikać anchorów, zwykli użytkownicy wklejają po prostu linki. Owe linki powinny być oczywiście powiązane z tematyką danego wątku lub działu. Nie należy kłamać i np. zapewniać, że firma wykonuje jakieś usługi, chociaż nie ma ich w ofercie. Kłamstwa szybko wychodzą na jaw i źle odbijają się na wizerunku marki. Ponadto należy pisać również inne posty i kontynuować zaczęty wątek oraz komentować inne.